Alkuun

 

Diabetes ja ruokavalio

Diabetes ja ruokavalio

Haluatko tietää, miten muutokset ruokavaliossa voivat auttaa diabeteksen hallinnassa?

Syömällä enemmän kuitua, vähentämällä sokeria ja rasvaa, on mahdollista auttaa elimistöä ennaltaehkäisemään ja hallitsemaan diabetesta. Tarkoitus on vähentää verensokerihuippuja, parantaa elimistön insuliiniherkkyyttä ja ehkä jopa pudottaa painoa.

  • Lisää kuidun määrää ruoassa valitsemalla täysjyväleipää, kauratuotteita, puuroa, papuja ja linssejä.
  • Vaihda voi kasviöljyihin.
  • Vältä rasvaa sisältäviä tuotteita, kuten majoneesia ja perunalastuja. 
  • Syö viisi annosta hedelmiä ja vihanneksia joka päivä. 
  • Syö kalaa vähintään kaksi kertaa viikossa.
  • Syö hedelmiä tai suolattomia pähkinöitä makeisten ja perunalastujen sijaan. 

 

Ruokasuosituksia 

Muista syödä säännöllisesti ja jakaa ruoka usealle aterialle ja välipalalle. Verensokeri pysyy tasaisempana ja sitä on helpompi tarkkailla, koska aterioiden jälkeen elimistön on sulatettava pienempiä määriä ruokaa. Näin paitsi tasapainotat verensokeria, myös vältät mielialan tarpeetonta vaihtelua.

Esimerkki päivän terveellisistä ruoista

  • Aamupala: Luonnonjogurttia tai rahkaa, Betavivo kaurasydämiä ja kourallinen mustikoita
  • Välipala: Porkkanaa ja hummusta
  • Lounas: Lohta ja perunasalaattia peston kanssa + pieni jogurtti
  • Välipala: Viipale täysjyväleipää kevytmargariinilla + omena 
  • Päivällinen: Currykana riisin ja pinaatin kanssa 
  • Iltapala: Mansikoita ja 5 mantelia 

Katso myös lisää reseptejä täällä.