Alkuun

 

Glykeeminen indeksi (GI)

Glykeeminen indeksi (GI)

Glykeeminen indeksi (GI) on tapa arvioida hiilihydraatteja, kuinka nopeasti ja pitkään ne vaikuttavat verensokeriarvoon. Ruoan, jonka GI on alhainen, kestää pitempään sulaa, jolloin myös verensokeri pysyy tasaisempana.

Glykeeminen indeksi on tapa arvioida hiilihydraatteja, kuinka nopeasti ja pitkään ne vaikuttavat verensokeriarvoon. Elintarvike, jolla on matala GI, vaikuttaa pitempään verensokeriin, kun taas ruoka, jolla on korkea GI, nostaa verensokeria nopeasti. Valitsemalla elintarvikkeita, joilla on matala GI, voidaan tasoittaa verensokeria. GI-arvo lasketaan mittaamalla, kuinka 50 g jonkin elintarvikkeen hiilihydraatteja vaikuttaa verensokeriarvoon kaksi tuntia ruokailun jälkeen. Vertailuarvona käytetään valkoista leipää, jonka GI on 100.

Kuinka rakentaa terveellinen ruokavalio, jonka GI on matala?

Tähän on kerätty muutamia vinkkejä siitä, kuinka voi muuttaa ruokavaliota matalamman GI:n suuntaan. 

  • Valitse pastaa, johon on lisätty proteiineja tai täysjyväpastaa – vältä perunamuusia, ranskalaisia perunoita ja pikariisiä.
  • Syö täysjyväleipää tai hapanleipää – vältä valkoista leipää.
  • Kokeile kvinoaa tai bulguria vaihtelun vuoksi.
  • Sisällytä ruokavalioosi mahdollisimman paljon vihanneksia, kuten raakoja porkkanoita, parsakaalia, kukkakaalia tai tomaatteja. Joillakin vihanneksilla, kuten punajuurella ja kurpitsalla on korkea GI.
  • Monilla hedelmillä on matala GI, esimerkiksi kirsikoilla, greipillä, persikalla ja omenalla. Vesimelonilla, ananaksella ja ylikypsillä banaaneilla on korkea GI.
  • Jos mielesi tekee välipalaa, valitse maapähkinöitä, saksanpähkinöitä tai pala tummaa suklaata. Välipalat, joita tulisi välttää, ovat riisikakut, näkkileipä ja popcorn.
  • Syö puuroa, mysliä tai kuitupitoisia muroja aamupalaksi. Vältä makeutettuja aamiaismuroja ja makeutettua mysliä.

 

Kuinka Betavivo voi auttaa?

Betavivon kuidut toimivat esteenä ruoan imeytymiselle. Näin GI arvo alenee ja verensokeritaso pysyy tasaisempana. Betavivon beetaglukaanikuidun avulla myös kylläisyyden tunne jatkuu pitempään. Aloita päiväsi alhaisen GI:n aamiaisella, Betavivo kaurasydämillä viilin ja marjojen kanssa! Voit seurata kuidun vaikutusta mittaamalla verensokeriarvoja kahden tunnin aikana aterian jälkeen.