Alkuun

 

Kolesterolin alentaminen

Kolesterolin alentaminen

Elämäntapojen muutokset auttavat kolesterolin alentamisessa luonnollisella tavalla.

Elämäntapojen muutokset auttavat kolesterolin alentamisessa luonnollisella tavalla, esimerkiksi ruokavalion ja lisääntyneen liikunnan myötä. Nämä muutokset voidaan usein yhdistää ”hyvän elämän” vaatimiin uhrauksiin. Tällä tavalla ajatellen on olemassa riski, että muutoksista tulee lyhytkestoisia projekteja, joilla pyritään saavuttamaan tavoite ja sitten palataan entiseen. Lyhytkestoisten ratkaisujen sijaan tulisikin etsiä asteittaisia muutoksia uusiin ja kestäviin elämäntapoihin. Alla on tietoa ja vinkkejä, kuinka muuttaa elämäntapojaan parempaan suuntaan. 

Sydänystävällinen ruoka ja kohtuullinen alkoholin käyttö

Muutokset ruokavaliossa voivat edistää sydänterveyttä ja alentaa kolesterolia. Ensimmäinen askel on tyydyttyneen rasvan vähentäminen ja tyydyttymättömien rasvojen lisääminen. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi lihan, voin ja rasvaisten maitotuotteiden vähentämistä. Näiden sijaan tulee syödä rasvaista kalaa, kuten lohta ja makrillia, ja kasviöljyjä tai -rasvoja (poikkeuksena kookosrasva).

Toinen tapa alentaa kolesterolia on syödä enemmän täysjyväleipää, vihanneksia ja hedelmiä. Kaurassa on beetaglukaania, jolla on ”huonoa” LDL-kolesterolia alentava vaikutus. Kolesterolia alentavan vaikutuksen saamiseksi tarvitaan 3 g beetaglukaania päivittäin. Tämän määrän saa yhdestä annoksesta (23 g) Betavivo kaurasydämiä.

Kun on kyse omien elämäntapojen muuttamisesta terveellisemmiksi, on tavallinen neuvo vähentää alkoholin käyttöä. Erityisesti henkilöiden, jotka tietävät kolesterolinsa olevan korkealla, tai joilla on ylipainoa, tulisi käyttää alkoholia kohtuudella.
 

Liikunta & painon alentaminen

Fyysinen aktiivisuus voi lisätä veren ”hyvää” HDL-kolesterolia. Liikunta voi myös edistää painon alentamista. Jos sinun on vaikea järjestää kunnollista harjoittelua, voit tehdä pieniä muutoksia arkirutiineissa:

  • Käytä portaita hissin sijaan. 
  • Tee vatsalihasliikkeitä kun katsot tv:tä.
  • Jää bussista aikaisemmalla pysäkillä.
  • Ota tavaksi käydä pienellä kävelyllä joka päivä.

 

Lopeta tupakointi

Jos poltat, lopeta. Tällä voi olla positiivinen vaikutus ”hyvään” HDL-kolesteroliin ja se voi auttaa vähentämään sydän- ja verisuonitautien riskiä. Tutkimukset osoittavat, että vuoden kuluttua sydän- ja verisuonitautien riski on vähentynyt 50 %:lla. Viidentoista vuoden tupakoimattomuuden jälkeen riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin on sama kuin niillä, jotka eivät ole koskaan tupakoineet.