Alkuun

 

Familiaarinen hyperkolesterolemia

Familiaarinen hyperkolesterolemia

Joillakin ihmisillä korkea kolesteroli johtuu perinnöllisestä, geneettisestä muutoksesta, jota kutsutaan familiaariseksi hyperkolesterolemiaksi.

Joillakin ihmisillä korkea kolesteroli johtuu perinnöllisestä, geneettisestä muutoksesta, jota kutsutaan familiaariseksi hyperkolesterolemiaksi (FH). Tällöin veren kolesteroliarvot ovat koholla syntymästä lähtien. Tila voi johtaa varhaiseen verisuonten kalkkeutumiseen ja verisuonitauteihin. FH on tavallisin perinnöllinen syy sydän- ja verisuonitauteihin. Jos vanhemmalla on FH, on lapsella 50 %:n riski saada se.

Ravinto ja familiaarinen hyperkolesterolemia 

Jos sinulla on FH:

  • Syö vähemmän rasvaa; erityisesti tyydyttynyttä rasvaa, kuten voita, kermaa, juustoa ja punaista lihaa.
  • Rajoita elintarvikkeista saatava kolesteroli 300 mg:aan päivässä. (Yksi keskikokoinen kananmuna sisältää n. 186 mg kolesterolia) 
  • Syö vähintään 5 annosta hedelmiä ja vihanneksia päivässä, yleisen suosituksen mukaisesti. Yksi annos on n. 80 g. Hedelmien tai marjojen nauttiminen on hyvä aloittaa jo aamiaisella, esimerkiksi jogurtin tai kauravalmisteiden lisänä.
  • Syö joka viikko vähintään 2 annosta kalaa, joista yksi annos on rasvaista kalaa.
  • Nauti säännöllisesti elintarvikkeita, jotka sisältävät kolesterolia alentavia kasvisteroleja tai-stanoleja, jotta ne vaikuttaisivat. Päiväannos Betavivo kasvisteroleja sisältää tarvittavan määrän kasvisteroleja kolesterolin alentamiseksi luonnollisella tavalla. Lue lisää täältä.
  • Syö kauratuotteita, jotka sisältävät kolesterolia alentavia beetaglukaaneja. Beetaglukaani on liukoinen kuitu, jota on kauraleseissä. Päivittäinen määrä beetaglukaania (3 g) alentaa tutkitusti LDL-kolesterolia. Tämä määrä voidaan saavuttaa syömällä yksi annos Betavivo kaurasydämiä joka päivä. Lue lisää Betavivo kaurasydämistä täältä.

Familiaarinen hyperkolesterolemia kestää läpi elämän. Lapsia, joilla on FH, tuetaan muuttamalla koko perheen ruokailutavat. On tärkeää sopeutua aikaisessa vaiheessa terveellisiin ruokailutapoihin osana terveellisiä elämäntapoja, eikä nähdä niitä rajoituksena. Liikunta on tärkeä osa terveellisiä elämäntapoja – tavoite on liikkua 30 minuuttia päivässä, viitenä päivänä viikossa.